9 Eylül 2008 Salı

küre kültürü (globe culture)

toplum mühendisliği fakültesi açılması isteğimle ilgili ve toplum mühendisliği nedirle ilgili başarısız bir iki girişimim olmuştu aylar aylar önce. ne yazık ki akademik olamayacak amatörlükte olduğundan fazla paylaşılır bulmuyorum. yinede toplum mühendisliğinin önemli kollarından biri olan küre kültürü üzerine atıp tutmak istiyorum.

günümüz küresinin kültürlerinin multiempozisyonu nedeniyle, kökeni karmaşık, ağırlıkları ise şaşırtıcı derecede konudan konuya değişen bire küre kültürü oluşmakta olduğunu düşünüyorum. küre kültürünü taşıyan unsurların başında online oyunlar gelmekte. gençler bu gibi ortamlarda uluslararası bir iletişim kurarak, kültürel etkilerini aktarabilmekteler çünkü. bunun dışında paylaşım siteleri ve benim örnek değerlendirmek olarak size aktarmak istediğim sanat paylaşım ortamı, benim örneğim nicelerinden biri olan deviantart.

küre kültürünün oluşmasında, insanların çoğunlukla çıkarsız ilişkilerinin etkili olduğu kanısını ben kabul edip devam ediyorum. fotoğraf sanatındaki ana akım batının elinde ve bütün küre kültürü bu izin peşinde. farklı ve yerel kültürel eserlere rastlansada, genel anlamda örnek site takip edildiğinde batı etkisi ağır basıyor. cg(computer graphic) yani bilgisayarlı görsel ifadelerin ağırlığını ise doğu çekiyor, japon ağırlıklı, kore, singapur ve malezyalı sanatçıların etkilerinin orta avrupayı çokça, marvelin, disney, warner'ın koruması altındaki amerikayı ise bölerek etkilediği görülüyor. yani küre kültürü sanat anlayışı çekişmeli etkileşimler altında iyi olanın kazandığı bir arena gibi. elbette çıkarlı ilişkilerin ortaya çıkardığı reklam sektörü ve reklam sanatının küre kültüründe ayrı bir başlığı olması gerektiğini savunuyorum. fakat tutucu avrupa ve amerkinanın bu küre kültürünün sanat anlayışına karşı ketum bir tutum izleyip, o kendi içinde özgürlükçü ve bir o kadar bağlayıcı bakışıyla kendi akımını şiddetle savunmakta.

bilgiye ulaşımın ve paylaşımın inanılmaz yüksek hızlara ulaştığı ve insan kapasitesini çokça aşan paylaşımın içinde kalmış küre insanı çok geçmeden kendini küre kültürüne teslim edecektir. küre şirketleri politikalarını her ne kadar yerel kültürler üzerine yoğunlaştırıp başarılarını arttırsalarda içinde bulunduğumuz bu dönemlerde, hızla etkin ve baskın kültürel eğilimin, gençlerin etkisiyle hızla standartlaşmış küre kültürüne dönüşeceğinden şüphe duymuyorum. multiempozisyonun kişilerin kontrolünde olamaması belkide kabullenmelerinde ne büyük engel olacak olsada, yine aynı özelliği sınırlarını kendinin belirlediği kültürel bi birliktelik ve kendi içinde zenginlik oluşturacaktır, çeşitlilik ve bölük pörçüklükten kaynaklanan zenginliğin yanında.

basit bir iki küre kültürüne örnek olarak aklıma gelense;
-kahvehanemde pufların üzerine serilip nargile ile milkshake içmek (ben yaptım, inanılmaz bir türk ezgili milkshake içtim).
-dürümcüde adana yerken MTV europe izlemek, çoşmak. (ben yapmadım, yapamam zaten öle şeler. tamamen kurgusal bu)
-Japon dilini, izlediğim animelerin ingilizce alt yazılarından anlamak. (türkiyede anime izleyen gençler ister istemez buna maruz kalıyorlar)
-gitarla türkü çalınması.
-almanca arabesk.

şimdi bunların kültürle alakası ne, hemen ilk örnekte açıklayayım, ne nargile kültürüme ait nede milkshake. nargile için itiraz etmeyin kelime bile türkçe değil. ve bunları kahvehanede yaptığımdan multiempozisyonun ne kadar başarılı olabileceğini anlatmış olduğumu düşünmekteyim.

küre kültürü toplum mühendislerinin en büyük öneme sahip aracı olmalıdır. iyi bir toplum mühendisi küre kültürünün eğlence sekteründen direkt etkilenmiş gençler sayesinde yaygınlaşacağını unutmamalıdır...

Hiç yorum yok:

  © Blogger template 'Perhentian' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP